Saturday, August 11, 2012

Cukupkah Sekadar Itu?

Assalamualaikum w.b.t. 
and Hello brothers & sisters.

Nak cerita sikit pasal aku punya thoughts. 
Pasal berkahwin dan berkeluarga.
Gaya macam pakar cinta tak? hee
Aku pun tak pernah kahwin lagi. Kira orang single macam aku punya thoughts la.

Kenapa aku tiba-tiba je nak cakap pasal ni?
Sebab orang sibuk bertanya kat aku bila nak kahwin.
Anak-anak mereka baya-baya aku, dah bertunang, dah berkahwin, 
yang dah nak berkahwin pas raya ni pun ada gak.
Barakallah.

Hmm.. Ingat kahwin tu perkara kecil ke?
Cukup ke sekadar "I sayang you.. You sayang I.. Jom kahwin" Hee..
Atau cukup ke sekadar si perempuan dah ade skill mengemas rumah, memasak dan sebagainya...
Atau cukup ke sekadar si lelaki dapat melafazkan "Aku terima nikahnya...."
Kahwin ini bukan lah sekadar menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan ye abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik.. 
Kalau Allah sendiri sebut berkahwin itu satu ibadah.
(Surah An-nur 24:32 & Surah An-Nisa' 4:3)
Baginda S.A.W pun mengatakan "Perkahwinan itu adalah sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku" (Narrated by Bukhari)

Kalau dah berkahwin itu satu ibadah, kita pun tak nak lah perkahwinan kita jadi sia-sia.
Kita berkahwin untuk membina insan. Untuk membina umat.
Anak-anak yang bakal lahirkan itulah insan yang kita akan bentuk, umat yang kita akan didik. Tak rasa besar ke tanggungjawab tu?
Dengan diri kita sekarang ni, rasanya kita boleh pikul ke tanggungjawab tu? Tepuk dada tanya selera. Kita sendiri tahu jawapannya.
Dan aku sendiri tahu kenapa aku belum berkahwin, sebab aku belum bersedia, belum mampu nak pikul tanggungjawab sebesar itu.

Banyak juga cerita yang masuk ke gegendang telinga aku, pasal orang yang bercinta bertahun-tahun, tapi putus.
Yang bertunang tapi putus.
Janganlah sesekali kamu menyalahkan takdir. Ia ibarat kamu menyalahkan percaturan Allah sedangkan Allah lebih tahu akan sesuatu. Allah lebih tahu tentang diri kita dan si dia. Allah lebih tahu masa depan kita bagaimana.
Bersangka baiklah terhadap percaturan Allah.
Bila dah bertunang, dan putus. Bukanlah jodoh kita dengan dia. Walaupun kita dah kenal selama bertahun-tahun. Allah hanya menguji kita, saat kita jatuh, saat kita lemah.
Kepada siapa kita mengadu?

Aku pun pernah bercinta. Aku pun pernah putus cinta. Masa bercinta dulu, Aku pun pernah berharap ia akan berkekalan sehinggalah berkahwin dan berkeluarga.
 Bila fikir balik, aku belum bersedia sebenarnya.
Bersyukur pada Allah sebab menghilangkan
rasa cinta itu dari hati aku.
Kalau aku berkahwin, entah apa akan jadi. Lebih-lebih lagi pada anak-anak yang bakal dilahirkan... Sebab preparation tak cukup untuk aku pikul tanggungjawab tu.

Dan mungkin kita takda jodoh di dunia. Mungkin jodoh kita disyurga.
So.. tak kahwin pun takda masalah la kan.. Hee.
Apa yang kita kena buat sekarang adalah perbaiki diri kita.
Semoga ditetapkan iman dan dikurniakan ketaqwaan. InsyaAllah.

# Ini hanyalah aku punya two cents worth. Aku share apa yang aku rasa.
Kalau rasa macam tak berapa nak betul tu jangan segan-segan tinggalkan komen di ruangan kat bawah tu.

Till then. May peace be upon to you. (",)


8 comments:

  1. take positive side in everything that had happened.. learn from the experience.. and muhasabah from what had happened..

    Allah pull something from us cause HE wants to give something more meaningful..

    jodoh adalah urusan ALLAH.. kenapa kita suka sibuk dalam urusan tu.. sedangkan kita sendiri ada urusan dengan ALLAH yang perlu diselesaikan..

    dan Allah maha mengetahui akan sesuatu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah... urusan kita dengan Allah x setel lagi dah sibuk dengan urusan yang bukan urusan kita. hee

      Delete
    2. insya-allah.. masanya pasti tiba.. just settle things that need to settle first.. ryte?

      Delete
    3. y me first? errr.....
      not u? hihi..

      Delete
  2. slm sis.

    bunyi macam ada benda happen je. :p
    anyway agree with you.

    jodoh akan datang bila tiba waktunya. bila kita dah bersedia. just have faith in HIM. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm. Hee..
      haha. ade benda happen eh. sort of. :)
      kita pun da lama x chat en. :p

      true. Sebab jodoh kita dengan siapa dan bila waktu nya semua dah ditetapkan. :)

      Delete
  3. meroyan leetew!!

    ReplyDelete